Programomtaler
Dronningen er en fremragende fortæller. Det kan dk4s seere opleve torsdag den 16. april, når vi, i anledningen af 80 års fødselsdagen, genudsender "Majestæten og arkæologien", hvor Dronningen beretter om sin arkæologiske interesse og de mange oplevelser, hun har haft på udgravninger i både ind- og udland.
Luftgruppe Vest er navnet på den flyovervågning, som Danmark etablerede i Grønland i starten af 1960-erne som følge af skibet Hans Hedtofts forlis i 1959.
Hver måned tilbringer et Challengerfly og besætning 10 dage i Grønland under Arktisk Kommando. Gennem fiskerikontrol, farvandsovervågning, redningsflyvninger og ambulancetransport er Luftgruppen med til at skabe større tryghed for befolkningen i den arktiske del af det danske rige. I denne udsendelse følger vi fly og besætning i 10 dage i august 2014.
Fakta: Hans Hedtoft
Den 30. januar 1959 sank det nye skib Hans Hedtoft ud for Kap Farvel. Skibet var på sin jomfrurejse på vej hjem til København med 55 passagerer og 40 besætningsmedlemmer.
Hans Hedtoft havde ramt et isbjerg, og hjælpen nåede aldrig frem da det nærmeste skib, en tysk trawler, ikke kunne finde Hedtoft. Alle 95 omkom i det stormende isfyldte vand, og eneste spor efter forliset var en krans som måneder efter skyllede op på Island. Kransen kan nu ses i kirken i Julianehåb (Qaqortoq).
Forliset blev kaldt Det danske Titanic, og det fik stor betydning for Forsvarets opgaver i Nordatlanten. Søværnet fik bygget store isforstærkede inspektionsskibe i Hvidbjørnen-klassen med helikopterdæk til Alluette helikoptere. Efter 1963 har disse skibe og deres efterfølgere konstant patruljeret i Grønlandsk og færøsk farvand.
Hver måned tilbringer et Challengerfly og besætning 10 dage i Grønland under Arktisk Kommando. Gennem fiskerikontrol, farvandsovervågning, redningsflyvninger og ambulancetransport er Luftgruppen med til at skabe større tryghed for befolkningen i den arktiske del af det danske rige. I denne udsendelse følger vi fly og besætning i 10 dage i august 2014.
Fakta: Hans Hedtoft
Den 30. januar 1959 sank det nye skib Hans Hedtoft ud for Kap Farvel. Skibet var på sin jomfrurejse på vej hjem til København med 55 passagerer og 40 besætningsmedlemmer.
Hans Hedtoft havde ramt et isbjerg, og hjælpen nåede aldrig frem da det nærmeste skib, en tysk trawler, ikke kunne finde Hedtoft. Alle 95 omkom i det stormende isfyldte vand, og eneste spor efter forliset var en krans som måneder efter skyllede op på Island. Kransen kan nu ses i kirken i Julianehåb (Qaqortoq).
Forliset blev kaldt Det danske Titanic, og det fik stor betydning for Forsvarets opgaver i Nordatlanten. Søværnet fik bygget store isforstærkede inspektionsskibe i Hvidbjørnen-klassen med helikopterdæk til Alluette helikoptere. Efter 1963 har disse skibe og deres efterfølgere konstant patruljeret i Grønlandsk og færøsk farvand.